Saturday 4 August 2012

ZIKIR DAPAT MENCERAHKAN WAJAH...



Zikir utama adalah yang diucap dengan hati dan lisan secara serentak. Di antara kedua-duanya, zikir dengan hati adalah lebih utama daripada berzikir dengan lisan semata-mata.

Imam al-Ghazali berkata zikir itu terbahagi kepada empat kategori.

Pertama – Zikir dengan lisan saja.

Kedua – Zikir dengan hati serta lisan secara paksa.

Ketiga – Zikir dengan hati yang dibantu dengan lisan tanpa paksaan.

Menguasai zikir dalam hati dan menumpukannya. Seterusnya Imam al-Ghazali memberikan pandangannya dengan berkata : Yang sedikit faedahnya dan lemah kesannya iaitu apabila lisan berzikir sedangkan hati di dalam keadaan lalai. Firman Allah Petikan dari Surah al-Ahzab, ayat 35 yang bermaksud :

“Dan orang lelaki yang banyak menyebut (mengingati) Allah dan orang perempuan yang banyak menyebut Allah, maka Allah telah menyediakan untuk mereka keampunan dan ganjaran pahala yang besar”.

Rasulullah S.A.W yang bersabda maksudnya : “Sesiapa yang mengucapkan ‘Subahanallah hil’azimi Wabihamdih’ maka akan ditanamkan untuknya sepohon pokok tamar dalam Syurga” – Petikan dari Hadis riwayat Muslim.

Hikmat lain adalah berturutan seperti :-

Pertama – Akan mendapat keredaan Allah dan memperoleh ketenangan pada hati serta dapat merasakan kelazatan iman dalam jiwa.

Kedua – Menimbulkan kejernihan,

Ketiga – kemanisan pada hati dan wajah.

Keempat – Mendapat kasih sayang, kecintaan serta keampunan dari Allah serta dimurahkan rezekinya.

Kelima – Dapat merasakan betapa besar, agung, hebat dan berkuasanya kerajaan Allah. Segera mendapat pembelaan daripada Allah apabila seseorang itu berada dalam kesusahan dan kedukaan. Ini terbukti dalam menjana kehidupan seharian sepanjang hayat yang kita lalui sama ada kita sedar atau sebaliknya.

Keenam – Mendapat penghormatan dan doa daripada sekalian Malaikat. Memperoleh pohon tamar dalam Syurga kelak, semakin banyak berzikir maka semakin banyak pohon tamar itu untuknya.

Ketujuh – Mendapat nur (cahaya) daripada Allah dalam kehidupan di dunia ini, di alam barzakh(kubur) dan juga pada titian sirat nanti.

Kelapan – Dapat membina rumah dan juga istana dalam Syurga. Apabila kita berhenti berzikir maka berhentilah pembinaannya di Syurga.

Kesembilan – Dapat menjadi pendinding dan juga perisai daripada Neraka jahanam. Dapat mendekatkan diri kepada Allah untuk membuka pintu masuk segala kebaikan.

Kesepuluh – Dapat menghalau dan mematahkan gangguan Syaitan terhadap dirinya. Dapat menghilangkan perasaan runsing yang bersarang dalam hatinya.

Kesebelas – Dapat membersihkan hatinya daripada segala jenis kotoran dan juga penyakit. Dapat menjauhkan dirinya daripada segala jenis ketakutan dan kebimbangan.

Kedua belas – Dapat menghapuskan dosa kecil serta maksiat kecil . Dapat melepaskan seseorang yang berzikir itu daripada sifat munafik.

Ketiga belas – Apabila seseorang itu menyertai majlis bacaan yassin, tahlil, zikir dan selawat , dia sebenarnya menyertai majlis yang di hadiri oleh Malaikat.

Dengan berzikir juga seseorang itu akan sentiasa diingati oleh Allah sepertimana dalam firmanNya bermaksud : Ingatlah kamu kepadaKu ketika kamu senang dan susah , maka Aku akan mengingatimu.

♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡

Zikir Harian Imam As-Syafie'
--------------------------------

-JUMAAT
YA ALLAH
(Allah akan memberi ketenangan hati kepada orang yang membacanya..)

-SABTU 
LAAILAHAILLALLAH
(Setiap kali kita menyebutnya Allah akn hampir kpd kita, dan Allah akn memberi segala kebaikan kepada kita )

-AHAD
YA HAYYU YA QAYYUM
(Memperolehi harta yang banyak dan membawa berkat serta ingin dicintai oleh setiap manusia )

-ISNIN
LAHAULAWALAQUATA ILLAH BILLAH HILA'LIYILADZHIM 
(Setiap satu bacaan Allah memberi pahala sebesar bukit Uhud dan Allah akan menghitung sifat2 mazmumah dlm diri kita... )

-SELASA
ALLAHUMMA SOLLI A'LA A'BDIKA WAROSULIKA WANABIYIKALAAMIINA WA'ALA AALIHI WASOHBIHI WASALLIM
(Setiap satu kali bacaan Allah akan ampunkan dosa kita selama setahun )

-RABU
ASTAGHFIRULLAH HAL ADZHIM
(Setiap kali bacaan Allah akan menghitung satu titik hitam dalam hati)

-KHAMIS
SUB'HANALLAH HIL ADZHIM SUBHANALLAH HI WA BIHAMDIH
(Setiap kali bacaan Allah akn mengampunkan dosa kita sebanyak buih di lautan dan Allah akn menghidupkan satu pohon buat kita di Syurga... )


' SESUNGGUHNYA DENGAN MENGINGATI ALLAH HATI MENJADI TENANG 

No comments:

Post a Comment